news        mail   location

 
 

Se crease o stare alarmantă, dramatică şi fără posibilitate de a mă apăra, mai ales că zvoniştii lansau tot felul de năstruşnicii la adresa mea. Imaginaţia unora a ajuns până acolo, acuzându-mă că am pus armament, tunuri, obuze şi alte puşti în subsolul Palatului Episcopal precum şi pe sub duşumelele celor trei biserici de lemn din parcul Mănăstirii Curtea de Argeş.

 

Când am auzit una şi mai rea, precum că pe acoperişul Catedralei lui Neagoe Vodă Basarab ar fi terorişti pitiţi după turle, am făcut apel la cadrele armatei din Curtea de Argeş, adresând două scrisori Comandantului Toma Avrămuţă care vorbesc despre starea dramatică. Le-a păstrat şi se poate vedea cum au stat lucrurile.

Doream să evit o nenorocire de proporţii. Oricând se puteau pune tunurile pe turlele bisericii. Poate că aşa era dorinţa unora cu minţile înfierbântate.

Dacă tot am văzut că persoana lui Calinic ar fi pricină de scandal, am chemat pe Comandantul Unităţii Militare din Curtea de Argeş, Toma Avrămuţă, care a venit imediat cu Ion Pătrunjel, în curtea mănăstirii.

I-am spus lui Toma Avrămuţă:

- Luaţi-mă şi mă duceţi în arest şi daţi de ştire că l-aţi închis pe Calinic şi să nu se mai înspăimânte nimeni, că aşa zisul „terorist” este în libertate.

- Nu este cazul, Preasfinţite, aud pe Toma Avrămuţă, om integru, sobru, curajos şi pe picioarele lui, fără frică şi cu soluţii imediate. Rămâneţi aici în curtea mănăstirii. Nu ieşiţi decât cu ştirea noastră, iar din mănăstire să nu iasă nimeni, nici să intre, fără învoirea dumneavoastră, indicând locul unde merge şi pentru ce anume.

M-am bucurat de soluţia imediată a Comandantului Toma Avrămuţă, care astfel a pus sub pază armată complexul istoric muzeal din vatra Curţii de Argeş. Cred nestrămutat că a făcut cel mai mare gest strategic din viaţa sa şi a armatei pe care a condus-o cu maximă înţelepciune şi stăpânire de sine.

Am înţeles, după zvonurile care curgeau ca apa pe gârlă, că o năvălire în curtea mănăstirii, vandalizarea Palatului şi alungarea lui Calinic ar finaliza reuşita revoluţiei argeşene. Temerile mele au fost fără seamăn.

N-aş dori, în veac, nimănui, să treacă prin astfel de momente nenorocite!

Cea mai mare salvare pentru mine a fost Dumnezeu, Sfânta Filoteia şi oamenii cu caracter şi mare bun simţ, care m-au încurajat în astfel de momente cu valuri şi furtuni nisipoase.

Cel mai încurajator, pe dinlăuntrul casei, a fost duhovnicul meu, Paisie Tinca de la Sâmbăta de Sus.

L-a trimis Dumnezeu, ca pe lângă Sfânta Filoteia şi Îngerul meu păzitor, să mă încurajeze în clipele de grea cumpănă pentru viaţa mea.

Dar, Liviu Popa, cel care conducea maşina instituţiei a avut un rol decisiv, atunci când mă încerca, din nou, gândul de a părăsi Curtea de Argeş, pentru totdeauna.

Plin de îngrijorare i-am spus:

- Liviu, pregăteşte maşina şi ia două canistre cu benzină. Vom pleca pentru totdeauna din Argeş.

- Unde să mergem din Argeş, Preasfinţite?

- Până unde vom vedea cu ochii, fără nicio ţintă anume.

- Eu cred că nu-i bine. Nu mergem nicăieri. Ne rugăm la Dumnezeu îngenuncheaţi la racla Sfintei Filoteia şi dacă va fi să murim, să murim în biserică, rugându-ne!

Văzând curajul tânărului de atunci, care m-a scos din gândurile plecării, i-am spus:

- Du maşina în garaj. Îţi mulţumesc pentru sfat şi încurajare! Şi aşa am rămas în Curtea Domnului şi a Sfintei Filoteia de la Argeş.

Despre „revoluţia” de la Argeş pot povesti, ca la carte, cei care au fost atunci în mijlocul evenimentelor. Ar trebui adunate mărturiile fiecăruia.

Iar Toma Avrămuţă, Ion Pătrunjel şi Dan Dabija, dacă au timp şi pot, ar trebui să scrie o carte în care să arate primejdiile evitate în timpul revoluţiei de la Curtea de Argeş.

Calinic Argeșeanul, Toată vremea-și are vreme, volumul al III-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar