news        mail   location

 
 

În această frumuseţe a lumii văzute, omul, capodoperă ieşită din mâinile lui Dumnezeu, alcătuită ingenios, din trup şi suflet, îl întâlnim în fiecare zi pe cărările vieţii, pe unde ne purtăm paşii.

 

Încercând să analizăm comportamentul omului, nu vom putea nega niciodată: gândirea, judecata, percepţia, amintirea, prevederea, etc., drept fenomene psihologice ale sufletului, şi altele, ca: suferinţa, durerea, foamea, setea, frigul, boala, ca fenomene fiziologice, acestea din urmă fiind nişte senzaţii ale trupului nostru.

Iată, chiar din prima clipă, când devenim conştienţi de sinele nostru, de fiinţa noastră, alcătuită din trup şi suflet, putem să ne dăm seama că una este gândirea şi percepţia din structura sufletului şi alta este foamea şi setea din structura trupului.

Cercetând lucrurile în miezul lor, vedem că în lume există două feluri de realităţi evidente: forţa şi materia. Materia formează imensul imperiu al lumii minerale, însă forţa sau energia, nu o putem cuprinde dar nici nu o putem tăgădui, ea fiind aceea care intră în materie, o combină, o organizează, o transformă şi îi dă viaţă.

În regnul vegetal există viaţă. Să privim orice plantă şi floare şi ne vom lămuri deplin. În regnul animal pulsează viaţa cu şi mai mare putere, animalele mişcându-se, cunoscând şi având „sentimente” şi intră în legătură cu lumea din jur. Regnul uman, este împodobit de la început cu viaţă aleasă. Omul are toate funcţiunile ce le au plantele şi animalele, adică: naşterea, nutriţia, dezvoltarea, reproducerea, mişcarea. Pe lângă acestea, omul, mai are o energie deosebit de importantă, care îl face să se desfacă de pământ şi de simţuri, străbătând spaţiul şi timpul, înălţându-se deasupra tuturor legilor pământului, cugetând asupra originii întregului Univers, precum şi asupra originii sale dintru începuturi.

Această forţă sau energie o numim suflet. Deşi nu îl vedem ceea ce este în sine nu-l putem nici tăgădui fiindcă îi vedem efectele. Cine ar putea tăgădui existenţa şi puterea forţei magnetice, deşi nu o vede? Dar forţa electricităţii şi a eternului?

Noi, de obicei, transmitem copiilor noştri defecte şi calităţi. Cât despre cele intelectuale putem spune că dintr-un geniu se poate naşte un om subnormal, sau dintr-un om de rând să iasă un copil minune. Mai mult, s-au văzut copii reuşiţi, născuţi din părinţi stricaţi şi invers, copii zăpăciţi, din părinţi aşezaţi. Asta ne dă de gândit, că nu părinţii transmit virtuţile sau viciile copiilor, ci acestea se capătă, ca întotdeauna, dacă nu o parte din familie, neapărat din mediul vicios în care ne ducem viaţa.

Materia despre care vorbim mereu este vizibilă, cu însuşiri pe care în viaţa sufletului nu le observăm. La Fizică am învăţat că materia este compusă din molecule, atomi, eoni, fotoni, quarci, etc. Câte descoperiri nu or mai fi şi de acum înainte. Materia ocupă un loc în spaţiu, se poate măsura, prin urmare are şi dimensiuni, are culoare, deci se poate vedea.

Când vorbim despre gândire, raţiune, voinţă şi sentiment, părţile constitutive ale sufletului, te întrebi: cine a putut măsura gândirea sau cântări voinţa, dar sentimentele? Sau căutând cu microscopul, cine va descoperi în creierul cuiva, ce gânduri, simţiri şi ce voinţă îl stăpâneşte pe bietul om? Aceasta e lucrarea sufletului care stăpâneşte materia cu care lucrează în armonie. Sufletul păstrează unitatea personalităţii noastre, sufletul aşadar este: „substanţa datată cu viaţă, adică are o activitate spontană şi imanentă, care dirijează operaţiunile triplei activităţi: vegetală, animală şi psihică, ce formează natura umană. Sufletul este principiul unic, permanent şi identic, care constituie eul simplu  şi spiritual, cu totul distinct de materie” (vezi: LA Gaffre: L’ame, Paris, 1913, pag. 52).

Ca să definim „chipul” sufletului vom spune că are două caracteristici: spiritualitatea şi simplitatea, constituind coroana creaţiunii.

Cine nu a rămas uimit de cerul înstelat, de milioanele de astre? Cine n-a rămas uimit de minunata orânduială din natură, de cele mai mici fiinţe care biruie existenţa şi de microorganismele care nu se văd cu ochiul liber?

Pe toate acestea, mai minunată ni se pare puterea lăuntrică – sufletul – această forţă necunoscută nouă cu adevărat, dar care pune în mişcare materia şi face din om un creator, o fiinţă care să se apropie de Creatorul său cel veşnic.

Datorită sufletului, omul cugetă şi se avântă spre infinit căutând să înţeleagă Universul şi pe Dumnezeu. Lumea întreagă nu putea preţui mai mult ca un suflet. Este de nepreţuit. Iată cuvântul Domnului Iisus Hristos: „Ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă şi să-şi păgubească (piardă) sufletul? Sau ce ar putea da omul în schimb pentru sufletul său?” (Marcu 8, 36).

Fiind atât de valoros sufletul nostru îi mulţumim lui Dumnezeu pentru darul făcut nouă? Avem grijă de mântuirea lui? Să ne răspundem fiecare în parte! 

Calinic Argeșeanul

           

           

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.
Ceea ce este demn de reținut, fără grăbire și cu îngrijire, este să îndrăznim să amintim despre misticismul pe care-l abordăm, provocat de trebuința de a găsi o garanție, o siguranță, pentru cunoașterea noastră.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar