news        mail   location

 
 

Este trist să mergi, în prag de iarnă, pe alte coclauri, oricât ar fi de frumoase. Cunoştinţele mele, mai de sus şi mai de jos, unele mă încurajau, iar altele mă văicăreau, că mi se vor întâmpla mari nenorociri dacă merg, mai ales la Argeş, unde s-a auzit că mi s-a aprobat reşedinţă în Palatul Episcopal, construit de Carol I, în secolul al XIX-lea.

 

Profesorul Dimitrie Trică, s-a bucurat, dar cu rezerve mari.

- Părinte Costică, aşa-mi zicea mereu, chiar dacă eram călugărit cu numele Calinic, vreau să-ţi spun că trebuia să refuzi orice propunere la Argeş. Acolo-s lucrurile complicate. Eu răspund, la Consiliul de Stat, de Învăţământ, Sănătate şi Culte. De acolo vin cele mai multe reclamaţii şi anonime. Din întreaga ţară nu vin aşa de multe. Ce crezi? Nici dumneata n-ai să scapi! Vei avea mari necazuri! Cunosc foarte bine situaţia din întreaga ţară. Mergi într-un loc extrem de periculos.

Discursul lui Dimitrie Trică l-am luat cu titlul de inventar. Nu-mi mai păsa. N-am cerut nimic. Am fost chemat. Am răspuns. Îmi puneam nădejdea în Dumnezeu şi oamenii de bine. Parcă primejdia, pe care mi-o anunţa, începea să-mi fie dragă. Mă învăţasem cu situaţii crâncene.

- N-or fi ei mai răi ca alţii, i-am răspuns profesorului îngrijorat, c-o să mă „înfulece” argeşenii, cu fulgi cu tot. Voi vedea la faţa locului cum stau lucrurile.

La Mănăstirea Cernica atmosfera a început să se schimbe. Vedeam cum obştea aştepta să plec. Doreau  să-şi aleagă stareţ nou. Vorba cu mortul, care stă pe laiţă trei zile, şi oricât ţi-a fost de drag în viaţă, trebuie să-l ascunzi sub brazdă, în nădejdea învierii.

Ca să nu las lucrurile neisprăvite, am întocmit toate inventarele şi am încredinţat, printr-un proces verbal, rânduiala: ecleziarhului - responsabil cu bisericile, economului - cu averea gospodărească; secretarului - documentele şi registrele oficiale; muzeografului - muzeele; arhondarului - grijă cu primirea oaspeţilor; responsabilului cu cimitirul - documentele şi registrele oficiale; casierului - valorile în obiecte de metal preţios; contabilului - documentele la zi cu toate operaţiile financiare, pivnicerului - cu grija de vinul bun pentru Sfânta Împărtăşanie.

Toţi responsabilii au semnat de luare la cunoştinţă. Se cam strâmbau ei, ce e drept, dar n-au avut încotro. Eu nu mai puteam răspunde de nimic, din Mănăstirea Cernica. Iar de supărări nu avea nevoie nimeni, din nicio parte.

Mi-am luat un exemplar din documentul asigurator. Ei au primit sub semnătură, câte unul, ca să nu-şi uite responsabilităţile, de care cam doreau să fugă. Intuiam că vacanţa de la Cernica se va lungi. După cum a şi fost. A ţinut aproape trei luni şi jumătate. Timp destul ca situaţia din Mănăstirea Cernica să ajungă anapoda şi de râsul lumii.

Încet-încet, îmi făceam bagajele mele sărace în agoniseală pământească. Din când în când, în chilie, mă uitam pe peretele din Răsărit, unde erau câteva icoane. Sfântul Nicolae stătea alături de icoana Sfintei Filofteia, iar Sfântul Calinic îmi fascina privirea cu surâsul său diafan.

- Cred că ţi-am greşit ceva, Sfinte Calinic, de mă dai de lângă tine. M-a podidit plânsul. Printre lacrimi vedeam zâmbetul serafic, neschimbat al Sfântului Calinic, protectorul meu blând şi iertător. Plânsul mi-a mângâiat inima.

În altă zi, făcându-mi ruga de seară, mi-am dat seama că voi pleca pentru totdeauna din mănăstirea dragă sufletului meu. Căutam cu privirea la icoana Sfintei Filoteea. În gândul meu se strecurau speranţe noi.

- M-a trimis Sfântul Calinic la tine, Sfântă Filoteie! A văzut că trebuie să devin curat şi sensibil ca un prunc. În loc să-mi altoiască un toiag, mă încredinţează grijii tale argeşene.

A fost prima noapte când m-am odihnit sub licărirea candelelor, ce luminau faţa sfinţilor mei protectori!

A doua zi, văzând calendarul pe perete, mi-a venit în minte să închid ochii. Cu degetul întins, m-am apropiat de calendar. Mi-am zis că acolo unde se va opri degetul, aceea va fi ziua hirotonisirii întru arhiereu.

Când am deschis ochii, am citit: 17 noiembrie 1985, duminică, ziua Sfântului Grigorie Taumaturgul.

Patriarhul Iustin hotărăşte, spre bucuria mea, chiar ziua de 17 noiembrie, ca zi de hirotonie.

Vedeam o încurajare divină!

Aşa s-a închis ultima filă a volumului II din Toată vremea-şi are vreme, plin de drame şi un strop de bucurie!

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul al II-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar