news        mail   location

 
 

Minunata făptură, zidită de Dumnezeu, în frumuseţea acestei lumi văzute, omul, are puterea încredinţată de a se bucura, a gândi şi a lucra în Grădina Maicii Domnului.

 

Dacă ziua avem bucuria de a vedea cele semănate de Dumnezeu, cu atâta bunătate felurită, noaptea, deasupra capului nostru ni se arată uriaşa plămădire de sori şi stele, care ne uimesc mintea şi ne bucură inima şi sufletul, deopotrivă!

După auzire şi vedere, deasupra stă gândul ca un vultur ce aşteaptă să se înalţe spre tăriile cerului. Cu puterea pe care o avem – diferită, oarecum – gândul nostru merge cu viteza luminii (300.000 km / secundă!) şi poate şi cu mai mare putere, de zeci de mii de ori viteza luminii. Ia încercaţi un pic să vă duceţi gândul de zeci de ori în jurul pământului şi apoi în cerul cerurilor, pe întinsurile Universului!

Acest gând al nostru, puterea sufletului de a sonda cerurile şi de a merge liber şi nestingherit de nimeni, Tudor Arghezi îl numea rugă: „Ruga mea e gândul!”, iar: „Între generaţii nu avem alt pas şi altă legătură decât moştenirea gândirii şi a cuvântului gândit”.

Pentru a te ţine bine în această lucrare de supremă calitate, Arghezi continuă: „E o vitejie mai mare atunci când poţi câştiga o victorie asupră-ţi şi purcede la cucerirea lumii cu braţul gândirii, care câştigă totdeauna şi va sfârşi prin a supune pe toţi”, şi că: „Lumea întreagă simte şi gândeşte, dar nu fiecare om poate formula gândirea şi simţirea!”

Ca să gândeşti liber şi eliberat, trebuie să fii din felurite locuri. Într-un fel se gândeşte la câmpie, altcum la loc de deal şi cu totul altfel la munte, în plinul soarelui şi licărirea stelelor care coboară în lumina candelelor!

Am auzit zidirile lui Dumnezeu cum au ajuns să-şi poarte piciorul pe creasta Carpaţilor şi sufletul în văzduhul lui Dumnezeu. Vorba lor era măsurată şi erau în plină fericire că au avut bucuria să guste, să simtă, dar să şi gândească la lucrarea lui Dumnezeu!

Poate atunci să te cuprindă o emoţie sfântă şi gândindu-te la cel ce a fost în al treilea cer (tocmai unde!), la Pavel Apostolul, care ne îndeamnă mereu, fie că suntem pe şesuri sau pe crestele munţilor: „Cugetaţi la cele de sus, nu la cele de pe pământ!”

Dacă gândirea noastră îşi găseşte sălaş în Grădina lui Dumnezeu, ea va rodi bogat şi fără spaime. Despre un hotar al gândirii - pentru că are şi ea un hotar ca orice lucru! - Dimitrie Bolintineanu ne-a lăsat în scris: „Gândirea omenească îşi are al ei hotar”. Iar ca să ne înţelegem bine gândurile noastre trebuie să le stăpânim în hotarele înţelepciunii şi ale sfinţeniei. Gândurile rebele, deseori, au ajuns a fi neînţelese, cum spune Eminescu:

Neînţeles rămâne gândul

Ce-ţi străbate cânturile,

Zboară veşnic îngânându-l,

Valurile vânturile.

Nici încline a ei limbă

Pacea cumpăn-a gândirii

Înspre clipa ce se schimbă

Pentru masca fericirii.”

Doar dacă avem pacea cumpăn-a gândirii e semn că, gândurile noastre se odihnesc în Dumnezeu şi lucrează în fiinţa noastră, zbuciumată adesea de stihiile lumii.

Aşa ne vom bucura că am atins cerul cu gândurile noastre care se întorc sfinţite de harul lui Dumnezeu!

Să învăţăm a gândi cu sfinţenie în tot timpul vieţii noastre!

Oamenii buni şi cumpătaţi în gândire sunt ca îngerii!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 16.04.2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. II pastoral: Popești Căteasca, Teiu Vale, Teiu Deal, Gruiu, Siliștea III și Baloteasca, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Iubirea de săraci şi iubirea de străini sunt două ramuri de măslin cu al căror rod se ung toţi, din care însuşi Domnul Îşi unge capul şi picioarele şi va răsplăti în împărăţia cerească pe acela care-L unge. Că adevăratul iubitor de săraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia şi credinţa nu te vor lăsa pe tine, însă să le legi pe ele de grumazul tău şi vei afla darul, ca să gândeşti cele bune înaintea Domnului şi a oamenilor", spunea Sfântul Antioh.
Educaţia a vizat, de-a lungul timpului, formarea personalităţii omului, în funcţie de particularităţile fiecăruia, dar şi în funcţie de dinamica socială, de mobilitatea profesiilor prin integrarea dinamică a omului în societate. Tocmai de aceea şcoala a jucat întotdeauna un rol esenţial în orice epocă, iar astăzi, în contextul actual al unei societăţi structurate printr-o cunoaştere informaţională şi eficienţă tehnicizată, orientate spre pragmatism, relevanţa educaţiei este una şi mai mare.
Milostenia nu este compasiune pasivă și fără rezultat, ci gest activ prin care ne dovedim dragostea față de celălalt.
Cel ce gândește la Dumnezeu cinstește pe orice om, află ajutor de la orice om prin voința ascunsă a lui Dumnezeu. Și cel ce apără pe cel asuprit are pe Dumnezeu de partea sa. Iar cel ce întinde brațul său spre ajutorul aproapelui primește brațul lui Dumnezeu în ajutorul său, spune Sfântul Isaac Sirul.
După ce se citesc Cugetările lui Pascal din anul 1670, observăm că celebrul autor face apologia religiei creștine, plecând de la un studiu asupra omului, considerând că o conștiință a omului este cu mult mai importantă decât știința abstractă și că este important să ajungi la o desăvârșire morală, decât să ajungi la rezultate în „științele exterioare”.
Blaise Pascal, în momentele, mai ales, de adâncă meditație se întreabă: „Ce este atunci omul? În om măreția lui se amestecă, din nefericire, cu mizeria lui. Natura omului este dublă: față de natură este mizerabil: natura îl strivește. Dar omul o știe, și această conștiință pe care natura în toată imensitatea ei nu o are, formează superioritatea lui: „Omul este un rege, dar un rege deposedat”. Sau cu altă expresie: „Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, dar o trestie care gândește” (pag. 291).
Celebrul Blaise Pascal (1623-1662) s-a ocupat și de Filosofia Minții. Citind pe filosoful Aristotel (384-322 î. Hr.) a înțeles că viața omului depinde, uneori, de efectul imaginației. Și cine nu are imaginație?
La Paris, în anul 1662, savantul fizician se stinge din viață, iar sora sa, Gilberte, strânge notele lăsate (rămase), care formează ceea ce noi cunoaștem sub numele de „Pensees de Pascal”.
Dintr-o familie burgheză, Blaise Pascal, în anul 1623, a venit pe lume în Clermont Ferrand, tatăl său fiind magistrat superior. Tânărul Blaise Pascal era pasionat de științele fizice și matematice. Familia Pascal se stabilește la Paris în anul 1631, când tânărul Blaise avea doar opt ani. Familia era frecventată de savanții iluștri ai timpului, mai ales că secolul are ca idol științific pe savantul Rene Descartes.

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar